sunrtv.com.tr

Mersin'in Radyosu SUN RADYO FM 96.1

Mersin'in Televizyonu SUN TV

MERSÝN’DE METRO PROJESÝNÝN SÖZLEÞME BEDELÝ 3 MÝLYAR 379 MÝLYON LÝRA

  •  11 Ocak 2022 Salý 15:06

Mersin Büyükþehir Belediye Baþkaný Vahap Seçer, Metro pojesinin sözleþme bedelinin 3 milyar 379 milyon 404 bin 875 TL olduðunu ifade ederek, “3 Ocak 2022 günü Mersin’in 100. kurtuluþ yýl dönümünde temel atma töreni ile beraber inþaatý baþlattýk ve artýk finansman bulma konusunda çok süratli hareket etmemiz lazým. Onun için de Meclisimizin huzuruna getirdik. Biz bu yatýrýmýn yüzde 85’ini kredi, yüzde 15’ini de kendi bütçemizden karþýlayacaðýz” dedi.

Mersin Büyükþehir Belediyesi'nin 2022 yýlý Ocak Ayý Meclis Toplantýsý'nýn 1. Birleþimi, Baþkan Seçer baþkanlýðýnda Kongre ve Sergi Sarayýnda yapýldý. Toplantýda metro inþaatýnýn sözleþme bedeliyle ilgili bilgiler veren Baþkan Seçer, "KDV tutarý 608 milyon 292 bin lira. Toplam, KDV dahil sözleþme bedelimiz 3 milyar 987 milyon 697 bin 752 TL 80 kuruþ tam olarak. Biz, mevzuat gereði bu tutarýn yüzde 85'ini borçlanabiliyoruz, kredi alabiliyoruz. Bu rakam da 3 milyar 389 milyon 543 bin TL'ye tekabül ediyor. Bildiðiniz gibi Meclis kararýyla 16 Aðustos 2021 tarihinde alýndý borçlanma yetkisi. Þu anda Cumhurbaþkanlýðý Strateji Daire Baþkanlýðý'ndan onaylandý. Ancak Hazine ve Maliye Bakanlýðý'nda. En son oranýn da onayýyla, imzasýyla biz borçlanma yapabileceðiz. Bize gelen bilgiler Ocak ayý içerisinde bunun çýkacaðý yönünde. Ýnþallah öyle olur. Þimdi Aðustos'tan bu yana bakarsanýz yaklaþýk Ocak sonuna kadar 5,5 aylýk bir sürede 900 milyon TL'lik iç borç ve dýþ borç olarak bu yetkiyi almýþtýk. Peki, niye 900'dü? Niye 1 deðildi, 2 deðildi, 3 deðildi? Çünkü biz talebimizi iç ve dýþ borçlanma yapmýþtýk. Ýç borçlanma için bizim bir önceki yýla ait gelir miktarýmýzýn yeniden deðerlenmesi oraný ile ilintili bir hesaplama yapmamýz gerekiyordu. Biz bunu iç borç olarak kullanabiliyorduk. Bizim geçen yýl 265 milyon lira bütçe denkliði için ayýrdýðýmýz payla beraber 1 milyar 165 milyon iç borç yapma mevzuat gereði hakkýmýz vardý” dedi.

“Biz bu yatýrýmýn yüzde 85'ini kredi ile yüzde 15'ini de kendi bütçemizden karþýlayacaðýz”

1 milyar 165 milyondan 265 milyon bütçe denkliði için gerekli olan kýsmý ayýrdýklarýný belirten Seçer, “Kalan hakkýmýz 900 milyondu. Onu sizden talep ettik. Peki, þimdi ne istiyoruz? Biz 3 milyar 389 milyon 543 bin TL'ye þu an için borçlanma yapabileceðiz bu proje için. 900 milyonu düþtükten sonra kalan 2 milyar 489 milyon 543 bin liralýk borç yetki talebini dýþ borç kullanmak üzere dýþ borç olduðu için bu limit dýþý kalýyor. Onun için bir sýnýrlama getirmemize gerek yok. Yine biz buradan yetkiyi alacaðýz. Yine Cumhurbaþkanlýðý Strateji Daire Baþkanlýðý'na gidecek. Yine Hazine ve Maliye'ye gidecek. Bu bir sürecimizi alacak. Ve bildiðiniz gibi biz 3 Ocak 2022 günü Mersin'in 100. kurtuluþ yýl dönümünde temel atma töreni ile beraber inþaatý baþlattýk ve artýk finansman bulma konusunda çok süratli hareket etmemiz lazým. Onun için de Meclisimizin huzuruna getirdik. Biz bu yatýrýmýn yüzde 85'ini kredi ile yüzde 15'ini de kendi bütçemizden karþýlayacaðýz” dedi.

“330 milyon avro tamamý, 26.6 milyon avro kilometresi”

Metro konusunda Meclis'te detaylý bilgiler veren Seçer, “Biz o gün 3 milyar 375 milyon TL'ye ihaleyi yaptýk. Bunun avro karþýlýðý 13.4 kilometre düz hesap 330 milyon avroya ihaleyi yapmýþýz. Tutarý da 3 milyar 375 milyon TL. Bunu her kilometreyi maliyete bölerseniz demek ki biz o zaman 1 kilometresini 252 milyon TL'ye bunun avro karþýlýðý olarak da 24 milyon 626 bin avroya mal etmiþiz. 330 milyon avro tamamý, 26.6 milyon avro kilometresi. Vagon hariç bunlar. Eksik imalat yok. Sadece vagon yok. Elektronik sistemi, betonarmesi, her þeyi var. Sadece vagon. Onu da niye ayýrdýk? Biz vagonu çok uygun fiyatlara ve uzun vadeye alabiliyoruz. Dünyanýn saygýn markalarýný alýyoruz, saygýn firmalarýndan. Onun araþtýrmasýný yaptýk. Þimdi geldiðimiz noktada bugünkü avro kuruyla o gün 24 milyon 600 bin avro olan kilometre ihale tutarý 16 milyon avroya düþmüþ. Buradan biz zararlý deðiliz. Yalnýz burada Hazine ve Maliye Bakanlýðý'nýn açýkladýðý yasal oranda da fiyat farklarýna alacaklar belli kalemlerde. Bunu biliyorsunuz. Bazý kalemlerde alamayacaklar. Burada idarenin herhangi bir külfeti, zararý yok. O gün yapmasý daha avantajlý. Keþke daha önce yapsaymýþýz” diye konuþtu.

“Ödemeler TL þeklinde olacak”

Ödemelerin TL þeklinde olacaðýný da ifade eden Seçer, "Daha 1 TL borçtan 1 kuruþ faiz ödemedik. Almadýk da, yetkiyi bekliyoruz. Ödemeler TL olacak. Avro ile iþimiz yok bizim. Avroyu piyasalarla karþýlaþtýrma açýsýndan, test etmeniz açýsýndan söylüyorum. Bizim yaptýðýmýz ihale 3 milyar 375 milyon liradýr. Artý, Hazine ve Maliye Bakanlýðý'nýn yasal çerçevede fiyat artýþlarýný da dâhil etmek koþuluyla. Herkes ihale þartlarýna uyacak. Ben de uyuyacaðým, yüklenici firma da uyacak. Yasalar ne diyorsa onu yapacaðýz. Ama bizim yaptýðýmýz dönemle þimdi arasýnda ne fark var derseniz, þimdi biz bu fiyatlara bu ihaleyi yapamayýz. Ýdarenin herhangi bir kaybý yok. Yani bir cümle kurmak istemiyorum hatta avantajlý bile diyebiliriz. Ama tabi biz iþin zamanýnda, istediðimiz evsafta, yüklenici firma maðduriyeti yaþanmadan, iþ probleme gitmeden bitmesini bekleriz. Kimseye tuzak kurup da, ucuza ihale yapýp da ondan sonra da inþaatý akamete uðratma gibi bir zihniyetimiz yok. Biz kamuyuz, biz isteriz ki en güzel þartnameye uygun inþaatý yapalým. Böyle olaylarýn geliþmesini istemezdik” þeklinde konuþtu.

Ekonomi ne kadar iyi olursa, kendisinin de o kadar rahat edeceðinden bahseden Seçer, “Hükümet þu anda yatýrýmlar yapýyor deðil mi? Yapýyor, hayat devam ediyor. Özel sektör yapýyor. Ama daha derli toplu, daha kontrollü yapýyor. Biz duramayýz. Biz belediyeyiz. Ama bundan 6 ay önceki, 1 yýl önceki rahatlýðýmýz var mý? Yok. Ama dikkatliyiz. Biz zamanýnda Nisan'da bunun ihalesini yapmýþýz. O zaman döviz kurlarýnda TL bu kadar deðer yitirmemiþ, ortada büyük bir gümbürtü yok, büyük bir gürültü yok. Demek ki uygun zamanda yapmýþýz. Ama þu zamanda ortam müsait deðil dediniz. Umut ediyorum, diliyorum, merkezi hükümet gerçekçi ekonomik politikalarla bu sürecin aþýlmasýna çare olur, çare bulur. Bu benim iþim deðil, Cumhur Ýttifaký'nýn iþi, hükümetin iþi. Ne kadar ekonomi iyi olursa ben o kadar rahat ederim, iþ insaný da öyle rahat eder” ifadelerini kullandý.

Metronun 7,5 kilometrelik aç-kapa kýsmýna dair de konuþan Seçer, “Tedbirlerimizi aldýk. Orada zaten 15 ile 21 metreye iniyorlar. Aç-kapanýn esprisi þu, maliyeti daha düþük oluyor. Metroda 11 istasyon. Sizin de söylediðiniz gibi 7'sinde bin 400 araçlýk otopark var. Motosiklet, bisiklet park yerleri var. 9 istasyonda sosyal alanlar var. Alýþveriþ merkezleri, kültür alanlarý, eðlence alanlarý vs. Aslýnda kentin bu anlamda sorunlarýný da çözüyoruz. Ýstasyon ne kadar derine giderse maliyeti o kadar artýyor metronun. Yani 15 metreye inmeniz baþka, 35 metreye inmeniz baþka. Bütün esprisi bu. Bütün çalýþmalarý yapýldý” dedi.

“Ben 20 milyon TL'yi dahi yüksek faizli diye kullanmamýþ bir baþkaným”

Projeyi 3,5 yýlda bitirmek istediklerini vurgulayan Seçer, "Konjonktür neyse bu konjonktür þartlarýnda elbette finansman kullanacaðýz. Ama merak etmeyin, ben 20 milyon TL'yi dahi yüksek faizli diye kullanmamýþ bir Baþkaným. Türkiye'nin kredi notu neyse biz Kredi Deðerlendirme Kurumu'ndan raporlar alýyoruz” diye konuþtu.

Kendisine gelen bilgilere göre Türkiye'de kredi notu oldukça iyi durumda olan 2 belediyeden birisinin Ýstanbul Büyükþehir Belediyesi, diðerinin ise Mersin Büyükþehir Belediyesi olduðunu belirten Seçer, “Biz de Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin dýþ borçlanma rakamlarýnýn üzerinde zaten borçlanma yapamayýz. Cumhurbaþkanlýðý buna müsaade etmez, hazine buna müsaade etmez. O konuda vatandaþlarýmýz lütfen rahat olsunlar” þeklinde konuþtu.

Metro projesinin belediyelerin müstakil projesi olmadýðýný ifade eden Seçer, konuþmasýna þöyle devam etti:

"Ben metro istiyorum, projem var. Hadi bakalým bana borçlanma verin, ben ihaleye çýkýyorum' deðil. Yani bir bina yapmýyoruz. Anamur'da boþ otogar yapmýyoruz. Erdemli'de kullanýlmayan itfaiye binasý yapmýyoruz, Gülnar'da otogar yapmýyoruz. Hesap soran yok, bomboþ duruyor. Bu önemli. Bu projeyi yaparsýnýz, Ulaþtýrma Bakanlýðý Altyapý Genel Müdürlüðü bu konuda size vize verir, onaylar. Sonra Cumhurbaþkanlýðý'na gider. Benim geldiðim noktada proje yapýlmýþtý. Tekrar tekrar söylüyorum, bizim uygulamaya koyduðumuz proje, metraj, vizyonla raylý sistemler konusunda, geçmiþ dönem farklýdýr. Macit Bey de kendine göre hafif raylý sistem düþündü, proje yaptýrdý, uygulamaya koymadý. Nüfusumuz ‘merkez 1 milyonu aþmasý lazým. Ben kredi alamýyorum, uygulamaya koymuyorum' dedi. Daha sonraki yönetim, ben rakam rakam da veririm. Müþavirlik ve proje 8,5 milyon tutarýndaki bedelinin 7-7,5 lirasýný da bu yönetim ödedi. Biz bunu kucaðýmýzda bulduk ve dedik ki ‘bu projede gereksiz metrajlar var'. Yani gittiði noktalarda yolcu kapasitesi düþük. Biz bunu aldýk gözden geçirdik. Cumhurbaþkanlýðý Yatýrým Programý'na aldýrdýk ve 3 etaba çýkardýk. Tramvayý koyduk, raylý sistemin kuzey hattýný biz koyduk. Bu 35 kilometrelik bir projeksiyondur. Bu onaylandýðýnda bana gelen bilgi, ‘Baþkan bir an önce finans aramaya çýksýn, onayýný vereceðiz.' Cumhurbaþkanlýðý için söylüyorum. Herkesin gayreti oldu, koþturduk, yatýrým programýna alýndý. Þimdi diyorsunuz ki ‘daha ortada fol yok, yumurta yok bu temel atma ne oldu?' Ben finansmaný isterken bir kere ne kadar maliyetini bileceðim ki ona göre para bulayým. Daha ortada ihale yok. Ben sizden nasýl borçlanma yetkisi alayým? Kim bana para verecek? Projeye göre sen bana finansman veriyorsun. 5 aydýr orada beklemeyip, 2-3 ayda bu imzadan çýksaydý ben bu parayý þu an 10 kere kullanmýþtým ama süreç alýyor. Ama ‘bu 2,5 milyar nereden çýktý' derseniz yanlýþ söylersiniz. Benim sözleþmeye konu kredi kullanacaðým miktar 3 milyar 389 milyon liradýr. Bunun 900 milyon liralýk kýsmýný bir parça çýkmamýn nedeni o talebe iç borcu koydum. O þekliyle mevzuat gereði bir önceki yýlýn gelir bütçesi ile yapýlan bir hesaplama sonucu ondan kaynaklý 900 milyon. Kalan kýsmýný limitsiz çünkü dýþ borç mevzuat bunu bana uygun görüyor. Diyor ki ‘kalan kýsmýný yani dýþ borca muhatap kýsmýnýn tamamýný borçlanma al'. Ben de sizden bunu þu anda alacaðým ki bir süreç alacak. Bu arada inþaat devam edecek. Bizim yaptýðýmýz sözleþme 4+2 yýldýr imalat. 4 yýlda bitirecek, 2 yýl da opsiyonu var herhangi bir olumsuzluk durumunda. Az önce de söyledim, güçlü bir firma iyi bir firma ve para inþaatýn hýzlý yürümesinin bütün formülü bu. Konu bundan ibarettir. Biz göle maya çalmýyoruz, karanlýða kurþun atmýyoruz. Bilinçsiz iþ yapmýyoruz.”

Konuþmalarýn ardýndan metro projesi için 2 milyar 489.5 milyon liralýk kredi temin edilmesi amacýyla Mersin Büyükþehir Belediye Baþkaný'nýn yetkilendirilmesi ile ilgili konu oy birliðiyle Plan ve Bütçe Komisyonu'na sevk edildi.

Meclis'te yapýlan gizli oylamada Denetim Komisyonuna Mehmet Topkara 39, Osman Çöl 38, Zafer Þahin Özturan 38, Muhittin Ertaþ 34, Abdurrahman Yýldýz 32 oyla seçildi.

Paylaþ :
Milyonlarca çalýþan emekliyi ilgilendiren haber! Genel saðlýk sigortasý primi gündemde
DOÐU AKDENÝZ’DE HAVA SICAKLIKLARI 6 ÝLA 12 DERECE AZALACAK
Ýlk defa düzenlenen insansýz deniz aracý yarýþmasý otonom sürüþleriyle tamamlandý
ÇBK MERSÝN, AVRUPA’DA NAMAÐLUP LÝDERLÝÐÝNÝ SÜRDÜRDÜ

SUN RTV Yayýncýlýk A.Þ.

SUN Radyo ve Televizyon Yayýcýlýk
Mersin'in Televizyonu | www.sunrtv.com.tr

Ulaþým Krokisi

Ýletiþim

Online iletiþim formumuz ile, öneri ve görüþlerinizi bizimle paylaþabilir, detaylý bilgi alabilirsiniz.